Friday, October 5, 2018

Saya malu...

"Kak Ida, saya malu ada anak istimewa. Setiap kali keluar berjalan, orang asyik perhatikan anak saya seolah-olah anak saya ada buat silap besar. Macam mana Kak Ida menghadapi situasi itu?"

Terdiam sejenak bila saya mendengar keluhan sang ibu. Ya betul, bila anak-anak kita mula tantrum di tempat awam membuatkan ada mata-mata yang memandang. Belum lagi dengan sindiran tajam membelah hati seolah-olah kita tidak pandai menjaga anak. Betul?

Setiap hari saya menetapkan kesyukuran. Ibarat mantera. "Kak Ida bersyukur ada anak." Ya. ANAK. Sedangkan kita sendiri maklum ada pasangan lain ada masih bergelut untuk mendapatkan anak.

Pertama sekali, kita sebagai ibu bapa kena bangga dengan mereka. Zuriat yang kita kendong 9 bulan 10 hari. Itulah yang Allah amanahkan pada kita.

Belajar terima kekurangan dan kelebihan anak kita. Belajar terima dahulu. Itulah adabnya yang dikongsi oleh sahabat saya yang bergelar kaunselor. Jika kita boleh menerima, kita tahu apa yang kita boleh buat dan lakukan.

Kedua. Kawal diri kita. Kita tidak mampu mengawal apa yang orang lain fikir tentang kita. Tetapi kita mampu mengawal diri kita. Contoh: Setiap kali anak tantrum (bila tidak mampu dikawal), bawa terus anak keluar dari situ. Bukan minta orang lain yang keluar. Apa juga pandangan orang lain, abaikan. CAKAP dengan diri, Allah ada... Allah ada. Bila minda kita positif, apa juga situasi yang sedang melanda, kita boleh kawal. Insya-Allah.

Ketiga. Terima mereka seadanya. Ini memang perlu didik diri sendiri. (Dan saya sendiri masih sentiasa belajar untuk menerima). Allah didik hati kita (ibubapa) melalui mereka

Keempat. Kita tidak sempurna. Dulu saya memang tidak boleh melihat rumah bersepah, perlu tersusun rapi. Kadang-kala saya menangis sendiri melihat keadaan rumah... rasa satu minit kemas, satu saat kemudian... sekarang, buat apa yang mampu. Senaraikan keutamaan. Kita manusia, ada limitation. Jangan cari kesempurnaan, tetapi carilah kebahagiaan.

Kelima. Pergi berjumpa dengan ibubapa yang senasib dengan kita. Bukan untuk mengadu nasib, tetapi sekadar untuk meminjam semangat dan bahu. Tidak perlu memendam perasaan yang membuatkan kita semakin tertekan. Setiap kali berjumpa dengan ibubapa yang senasib dengan kita, ada jalan keluarnya. 


No comments:

Post a Comment