Sunday, October 7, 2018

Homeschool untuk anak istimewa

Entah mengapa, sekarang saya banyak terjebak dengan aktiviti homeschool. Kesempatan masa yang ada, saya cuba untuk luangkan masa menuntut ilmu dan belajar.

... kerana saya tahu, ilmu Allah itu sangatlah luas untuk dipelajari.

Petang ini saya cuba kongsikan sesi perkongsian homeschooling bersama Kak Nik.

Bukan bermakna saya "menentang" sistem pendidikan di Malaysia. Cuma, homeshool merupakan salah satu pilihan terbaik untuk anak-anak saya terutama untuk Aina dan Ammar jika mereka tamat di PDK dan bukan di arus perdana.

... dan perkongsian ini juga membuka mata saya dimana ramai dikalangan anak-anak istimewa ini tercicir bila mana, mereka tidak tahu dimana "arah tuju" mereka jika bersama anak yang normal.

Alhamdulillah, perkongsian ini sungguh bermanfaat.
  • Utamakan pemilihan tadika yang mengutamakan belajar sambil bermain. Bukan ke tadika yang memerlukan "temuduga" atau peperiksaan sebelum menilai anak kita layak masuk atau sebaliknya.
  • Ibubapa perlu mengutamakan kemahiran 3M. Membaca, menulis, mengira dan Sains serta Agama.
  • Cungkil kemahiran anak. Ya, KEMAHIRAN. Bukan bidang akademik semata-mata.
  • Jangan memaksa anak. Berikan masa dan sokongan padu pada mereka dalam apa jua bidang yang diminati.
  • Hati ibu kena kental dan kuat jika mahu homeschool. Abaikan kata-kata negatif orang lain. Fokus pada matlamat yang telah dirancang untuk anak istimewa kita.
  • Homeschool bukan bermakna ibu yang mengajar anak sepenuhnya. Serahkan pada yang pakar dan semestinya, ibu perlu menyediakan kos.

No comments:

Post a Comment