Friday, October 5, 2018

Bukan autisme, tetapi apa?

Seingat-ingat saya,

Lebih dari 10 doktor mengatakan Aina bukan autisme. (Masa itu saya hanya tahu tentang autisme sahaja).

Dari satu doktor ke satu doktor saya meminta pendapat kedua dan ketiga.

... kalau bukan autisme, apa dia?

Buntu saya dibuatnya. Nak ke sana tidak boleh, nak ke sini tidak boleh.

Akhirnya terjawab dikala usia Aina sudah mencecah 3 tahun bila doktor pakar mengesahkan Aina ada ADHD.

ADHD pun saya sudah terpinga-pinga.

Ini pula kalau ada ibubapa berkongsi anak saya ada sindrom aspeger, sindrom william, sindrom...

Itulah "langkah awal" Kak Ida.

Bila Aina lewat bercakap, itu cuma satu petanda awal.

Tetapi, kita tidak boleh pukul rata masalah anak dengan hanya "lewat bercakap" sahaja.

Ada anak memang hanya mempunyai masalah lewat bercakap sahaja dan ianya tidak melibatkan perkembangan yang lain.

No comments:

Post a Comment