Sunday, October 7, 2018

Anak tantrum, apa boleh buat?

Dulu saya sering menurutkan sahaja kemahuan Aina. Malas nak mengadap amukan si anak.

Rupa-rupanya saya silap setelah saya ke kelas bagaimana hendak menguruskan anak tantrum.

Anak-akan akan cuba memanipulasi keadaan itu.

"Kalau aku mengamuk, ibu mesti akan beri."

Jadi, pendekatan saya sekarang. Nak mengamuk... mengamuklah.

Saya akan biarkan sahaja.

Pada awalnya memang sukar.

Orang akan kata "ibu hati kering..." Ya, orang luar akan beranggapan begitu. Hakikatnya, hati ibu akan "pecah" sebenarnya.

Bila seorang kata TIDAK BOLEH, pasangan juga mesti bertegas.

MESTI.

Mengamuk adalah salah satu cara untuk melepaskan emosi mereka.

Setelah reda, saya akan cuba pujuk. Ketika inilah saya akan gunakan "kelemahan" anak.

Sebagai contoh, Aina cukup suka dengan bunga. Bunga boleh melekakan dan boleh melupakan apa yang Aina mahukan.

Jika tantrum masih tidak reda atau ibu ada nampak tanda-tanda anak mencederakan diri sendiri seperti menghantuk kepala ke dinding, menggaru-garu kulit sehingga berdarah atau melukakan diri sendiri, ibu boleh gunakan pendekatan menggulung anak di dalam tilam lembut. Ini cukup bagus.

Secara tidak langsung, emosi ibu dan anak tidak tercedera.

No comments:

Post a Comment