Thursday, October 4, 2018

Kisah lembu...

Anak-anak istimewa ada kalanya obses tentang sesuatu. Disini saya kongsikan satu kisah bagaimana kita sebagai ibu bapa boleh membantu anak-anak istimewa mencari jalan keluar demi kelangsungan hidup.

... kerana saya tahu, kita hidup bukan menongkat langit. Betul kan? Bila kita mempunyai anak istimewa, jika diizinkan oleh Allah, biarlah kita yang pergi dahulu.

Kerana kita takut, hidup anak kita akan menyusahkan orang lain pula. (Indeed)

Berbalik kisah lembu, ada seorang anak dari kecil suka melukis bermotifkan haiwan lembu.

Lembu sahaja. Apa-apa bentuk hasil lukisan yang keluar mesti lembu atau mirip kepada lembu.

Sampaikan kawan-kawan sekolah akan mengejek dia lembu, "bodoh macam lembu..."

Suatu hari, dia bertanya satu soalan pada ibunya...
"Adakah dia bodoh seperti lembu ibu?"

Boleh bayangkan betapa pedihnya, hancurnya sekeping hati seorang ibu bila seorang anak bertanyakan soalan seperti itu? Adakah kerana anak beliau istimewa, harus dilabel sebegitu?

Satu hari, si ibu ternampak iklan tentang "kursus penternakan lembu."

Ibu terus bertanyakan pada anak, "Mahu ke anak dia belajar tentang lembu?"

Anaknya terus bersetuju dengan pendapat ibu. Mungkin kerana minat anak yang cukup mendalam terhadap lembu tidak membuatkan si anak berfikir panjang.

Jadi, ibunya terus membuat keputusan untuk memberhentikan anaknya bersekolah aliran perdana kepada bidang kemahiran dengan mengambil jurusan penternakan lembu.

Alhamdulillah,

Sekarang.... beliau menjadi seorang penternak lembu yang sangat berjaya.

Lebih kaya daripada kawan-kawan yang sering mengejek dia dulu.

Jadi kepada ibu-ibu yang ada anak istimewa, kata Puan Jiett semalam, cungkil dan tengoklah bakat atau kelebihan apa yang ada pada anak.

Serlahkan potensi anak. Sokonglah dan dokonglah mereka. Kalau anak minat memasak, hantarlah ke kelas masakan. Gurukan anak dengan insan hebat. Minat rekaan fesyen, hantarkan mereka ke kelas jahitan.

Atau apa-apa kemahiran yang mereka suka.

Insya Allah mereka akan lebih hebat dengan cara mereka sendiri kerana daya pemikiran mereka tidak sama dengan yang normal.

No comments:

Post a Comment