Monday, October 8, 2018

Pilihlah untuk diam

Pilihlah untuk diam jika kata-kata kita boleh menyakitkan hati orang lain.

Kadang-kadang timbul rasa terkilan di hati. Bukan tidak cuba memahami sisi orang lain yang ingin memahami situasi kita tetapi kebanyakan mereka memilih untuk berkata-kata dengan menggunakan perkataan yang menyakitkan hati.

Sepatah perkataan yang keluar dari mulut bukan mudah untuk dipadamkan. Tergiang-ngiang di telinga.

Mereka akan lupa apa yang diucapkan.

Saya pernah terkena dengan persoalan yang cukup menyakitkan hati. Sebal sungguh rasa hati.

Bukan tidak mahu terima kata-kata itu, puas saya didik hati untuk terima. Tajamnya kata-kata itu seperti sebilah pedang menghiris hati saya. Kutuklah saya, hinalah saya. Saya masih boleh terima. Tetapi bila ia menyentuh tentang anak kita, pilunya sehingga dilubuk paling dalam.

Alhamdulillah, masa mengubati kesakitan.

Maafkan boleh tetapi bukan melupakan.

Kita hanya berdoa semoga Allah tidak membalikkan kata-kata itu pada diri mereka pula. Bukan mahu doakan yang tidak baik, saya cuma memegang satu perkara. Dunia itu berputar.

Biarlah Allah yang membalas sebaik-baiknya.

Pesanan saya, pilihlah untuk diam. Itu lebih baik.

No comments:

Post a Comment