Sunday, October 7, 2018

Fasa menolak kenyataan

Fasa menolak kenyataan

Ketika doktor mengesahkan anak saya mempunyai masalah ADHD, kita akan mengalami fasa denied atau dengan erti kata lain, fasa menolak kenyataan.

"Kenapa anak aku yang Allah pilih?"

"Apa salah aku sehingga Allah hendak hukum sebegini?"

Pelbagai soalan demi soalan menghentam fikiran.

Allahuakbar.

Mujur saya cepat-cepat beristighfar. Meneleku saya disudut dinding melepaskan apa yang terbuku dihati.

... dan saya suka menulis. Menulis merupakan terapi buat saya. Melepaskan sesak dihati.

Setelah keadaan reda, saya belajar untuk menerima. Menerima bukan beerti mengalah atau pasrah kerana saya tahu Allah tidak akan menguji hamba-NYA lebih dari kemampuan hamba-NYA.

Didik diri untuk menerima ketentuan yang Allah telah aturkan untuk saya.

Saya ambil buku dan terus menyusun jadual saya supaya saya tidak terlepas dengan apa-apa terapi yang dicadangkan oleh doktor. Mana-mana yang tidak mempunyai kepentingan buat masa itu saya gugurkan dahulu.

Kemudian, saya akan berjumpa dengan pihak hospital untuk berbincang jika ada mana-mana persatuan yang boleh kita masuk. Ibubapa yang mempunyai anak ADHD akan sama-sama membantu kita dalam memberi idea apa-apa jenis terapi yang boleh anak lakukan.

Malah, support group juga penting pada ibubapa. Berkongsi masalah atau cabaran yang dihadapi.

Kita akan mempunyai fasa dan masalah yang timbul adalah berbeza.

Kita tidak keseorangan sebenarnya. Percayalah.

No comments:

Post a Comment