Tuesday, October 9, 2018

Pemulihan carakerja

Selepas Aina disahkan mempunyai isu ADHD, salah satu terapi yang perlu dilakukan oleh Aina ialah pemulihan carakerja atau lebih dikenali dengan Occupational Therapy. Ramai ibubapa keliru dengan fisioterapi.

Kebanyakan mereka akan menggunakan singkatan perkataan OT atau OCCT.

Pemulihan carakerja ini berfungsi sebagai mengembalikan kebolehan/tahap kefungsian seseorang untuk melaksanakan aktiviti seharian pada tahap optimum yang mampu dicapai.

"Simptom ADHD tidak boleh disembuhkan, tetapi dengan melalui kaedah intervensi seperti terapi carakerja, terapi pertuturan dan menganalisis sikap dapat membantu kemahiran mereka"

Oleh yang demikian, ibu yang ada anak-anak istimewa, sangat digalakkan menghantar anak untuk melihat bagaimana therapist melakukan pemilihan carakerja.

Kemudian, terapi ini bersambung dirumah untuk memastikan perkembangan anak berlaku dengan lebih baik.

Semua sedia maklum, jika ibubapa mengharapkan temujanji sebulan sekali di hospital, amatlah tidak membantu anak-anak.

Sebagai contoh aktiviti pemulihan carakerja, Aina akan ditunjukkan bagaimana memegang pensil dengan betul menggunakan alat bantuan khas.

Selain itu, Aina juga diajar menyusun lego, berbuai, menggelosor, membaling bola dan lain-lain. Matlamat utamanya adalah bagi mengasah fokus Aina ketika mendengar arahan dari therapist.

Sekurang-kurangnya perkembangan yang ditunjukkan Aina dapat membantu Aina melakukan aktiviti harian dengan baik.

No comments:

Post a Comment